唔知史友們有無留意,响前幾日出現咗「木星合月」嘅天文現象,即係木星同月亮運行响同一經度上,兩者距離好近,用肉眼就可以好輕鬆睇到呢個天文現象。今時今日科學發達,對天文現象都有科學嘅解釋,不過响中國古代,對於天文現象都會視為異象,可能係吉兆,亦可能係凶兆。
有關古代對天文異象嘅記載,都有好多特別講法同詞彙,好似天狗食日、熒惑守心、五星連珠等。而呢啲天文異象往往會被視為一啲與政治相關嘅預兆。好似天狗食日,即日食,會被視為大大嘅不祥之兆。而熒惑守心,即火星响心宿轉向,就代表皇帝會駕崩。至於五星連珠,即金、木、水、火、土星响同一經度直線排列,就係大吉之兆。
至於點解古人會將天文異象同吉凶扯上關係呢?其中一個講法就係有啲有心人利用呢啲天文學去講成災異論,從而抑制皇權。好似《左傳》中記載了一段晉平公同士文伯關於日食預兆嘅對話,士文伯就話「國無政,不用善」。咁似乎古代應該係有啲人刻意將天文異象政治化。當然!亦有學者認為將兩者講埋一齊係一種神秘主義嘅表現,亦係佢哋用當時價值觀去解釋天文異象。
原圖嚟自網絡