相信睇過電影《逃學威龍》嘅史友,都應該記得中史老師講過「明代最講刑法,一律要嚴刑對待」,其中潛偽竊私更加要行宮刑。電影情節就咁交代,咁歷史上明代刑法又係咪真係咁重呢?
明代嘅律例主要係以朱元璋建國初期親自制定嘅刑法《大明律》為基礎,雖然後嚟佢後嚟陸續頒佈《御製大誥》、《御製大誥續編》、《御製大誥三編》、《御製大誥武臣》,不過《大明律》仍然係整個明代法制嘅基礎。而响明代,謀反同謀叛係極重罪行。根據《明大律》,謀反大逆、謀叛均列為「十惡」大罪,亦寫明謀叛失敗會有乜嘢下場。根據律列,「凡謀反,謂謀危社稷及大逆,謂謀毀宗廟,山陵,及宮闕但共謀者,不分首從,皆凌遲處死。」即係話謀反者唔理係主謀定同謀,一律要被凌遲處死。除咗主犯要受酷刑外,佢哋家人下場都會相當淒慘:「祖父、父、子、孫,兄弟,及同居之人,不分異姓,及伯叔父兄弟之子,不限籍之同異,年十六以上,不論篤疾廢疾,皆斬,其十五以下,及母女妻妾姊妹,若子之妻妾,給付功臣之家為奴。」即係要為奴為婢。
至於謀叛,定義就係「謂謀背本國,潛從他國」,以今日嘅觀念就係叛國,刑罰係「共謀者,不分首從皆斬」。至於佢哋家人會點呢?律例就規定「妻妾子女,給付功臣之家為奴。」都係要為奴為婢。
講到明代嘅重刑都真係仲有好多嘢可以講,留返下回分解。
原圖:電影《逃學威龍》