日前講到喺1941年12月8日日軍正式進攻香港,英軍守咗18日之後,同年12月25日香港正式淪陷,開始咗三年零八個月嘅日據時期。喺守衛香港期間,有英軍就收到時任首相邱吉爾嘅命令:「唔可以投降,要全力摧毀日軍,拖住佢哋,爭取時間,絕不妥協、不放棄香港島,同中國人民戰鬥到最後」。但背後嘅故事係咪咁簡單呢?

喺二戰之前,英軍從未與日軍交戰;駐港英軍司令認為,英軍足夠精銳,日軍想贏冇咁易。當時,中國共產黨同國民黨都曾分別提出合作抗日,但都遭到英方拒絕。共產黨嘅抗日武裝力量東江縱隊港九大隊就提出,由港英政府提供武器彈藥,合作抗日,但港英政府就視佢哋係散兵游勇,結果不歡而散;而國民黨方面,英國政府就憂慮香港嘅統治權受到威脅,同樣拒絕合作抗日。因此英軍就憑住大約1.4萬名守兵,迎戰有3萬多兵力嘅日軍。

日軍由8號進攻香港之後嘅一個星期,呢場戰鬥就進入咗巷戰肉搏階段,於是就有上文提到嘅邱吉爾命令「拖住佢哋,爭取時間,絕不妥協」,但究竟爭取咩時間呢?原來喺戰前,英國政府對於香港防務嘅態度就好矛盾,採用嘅係最低防禦標準。因為丘吉爾首一早就講過,港呢個殖民地唯一任務就係拖住日本人,令新加坡得到增援,不但唔應該增加守軍,仲要減少兵力,避免喺香港消耗英軍實力。

所以香港戰事開打之前,香港只有駐守英軍同印度籍士兵萬幾人,加埋少少嚟自加拿大嘅部隊,結果短短18日就戰敗投降,同英軍當初估計可以守住港島一年相距甚遠。

圖為日軍轟炸香港,取自文匯報。