早幾日阿史就同秘書行過沙田嘅曾大屋,秘書離遠見到屋上面嘅山牆就問,點解曾大屋嘅屋頂咁特別,成個茶壺耳咁樣?呢樣就真係嶺南傳統民居嘅建築特色,講開又有段故。


正所謂「無鑊耳,不嶺南」,當中所講嘅「鑊耳」其實就係下圖呢種結合裝飾同埋實用功能嘅鑊耳山牆,由於佢嘅形狀似足古代嘅大鍋同茶壺,所以又會叫做「鑊耳屋」、「雲牆」或者「茶壺環」。呢款側面睇起嚟好似一個「凸」字嘅山牆,除了最直接可以阻擋太多嘅陽光射入屋企同埋防止火勢蔓延,原來仲係身份嘅象徵。


喺明清年間,呢種山牆係家族身份嘅象徵,因為只有具功名嘅家庭先有資格採用;而且,鑊耳屋多數都係要用到打磨過嘅上乘青磚、石柱、石板砌成,再加上花蟲鳥獸磚雕同埋龍船脊,唔單止要有功名,仲要屋企大富大貴先整得起。成個鑊耳屋嘅工序入面,最高難度就係要用到「瓦筒壓頂、灰塑封固」,一有差池,間屋嘅氣勢就會唔同晒。所以就有人話,「鑊耳屋」係結合咗嶺南建築嘅高超功藝同埋頂尖嘅美學。


原圖嚟自網絡