上次講起港督葛量洪在任期間,興建徙置大廈、學校同醫院等等政績,但要數具爭議嘅政策,就不得不提擱置「楊慕琦計劃」。前港督楊慕琦1941年12月向日軍投降,代表香港正式淪陷。佢之後淪為戰俘,直至日軍投降後先復任港督。楊慕琦曾經認為香港第時可以成為英聯邦成員之一,為咗等香港市民日後繼續願意接受英國統治,於是推出「楊慕琦計劃」,令香港人有更多機會參與政治。

「楊慕琦計劃」包括建議成立市議會,負責香港消防、城市發展、衛生等日常事務。市議會入面,三分二議席由民選產生,其餘議席就係由委任產生,華洋各佔一半。另外楊慕琦又計劃改革立法局,增加非官守議員同華人議席。

不過,楊慕琦响1947年退休之後,情況就唔同晒。當時接替楊慕琦出任港督嘅葛量洪,認為香港同其他英國殖民地唔同,新界係租借嘅土地,最後都要喺1997年交還俾中國,香港永遠唔可能獨立,一係繼續係英國殖民地,一係就被中國收返,成為廣東省一部分,所以無必要實行「楊慕琦計劃」。當時英國外交部亦憂慮「楊慕琦計劃」會激嬲中國,所以都反對計劃。同時,國共內戰期間有大批難民湧入香港,佢哋關心生計多於政制改革,最終英國政府响1952年以時機不合為由,取消「楊慕琦計劃」。

圖為葛量洪、楊慕琦,取自網絡。